Hej!
Jag har jobbat vid ett ställe nu under ett helt år som extra (men har mer eller mindre fått fasta tider) men problemet är att jag inte har fått någon kontrakt/avtal eller dylikt och undrar hur lagligt det är att arbeta utan kontrakt?
Eller om man på något annat sätt kan bevisa att man arbetar eller har arbetat där?
En annan fråga som inte tillhör rubriken är att jag märker att min chef drar av en del arbetat timmar och ob-timmar från mitt lönebesked, har tagit upp det med honom flera gånger men han gör inget åt saken, vad kan man göra vid sådana situationer?
Mvh, Yann
Hej Yann!
Man behöver inte ett skriftligt kontrakt. Arbetsgivaren ska dock informera dig om vilka villkor som gäller. Därför gör man det oftast i form av ett anställningskontrakt.
När du får lön får du enligt din uppgift ett lönebesked. På detta står hur många timmar osv du har arbetat. Detta kan du använda som "bevis" för att du arbetat hos just den arbetsgivaren.
Självklart kan inte din chef dra av något från din lön som du har rätt att få. Om ni är oeniga om vad som gäller, be att få skriftlig information om på vilka villkor du arbetar. Om du är fackligt ansluten kan du alltid vända dig till ditt fack för hjälp!
Carina
Frågan besvarades 2012-07-12
Har du frågor angående löner och avtal kan du ställa din fråga till våra experter. Du får snabbt och enkelt svar på din fråga.
Ställ din frågaHur påverkas semester av tjänstledighet?Birgitta
Har jag som timvikare rätt till övertidsersättning?Mikaela
Är det möjligt att få innestående lön utbetalt tidigare?Nils