Hej!
Jag har några frågor angående semesterersättning.
Jag har sedan december 2013 jobbat på en restaurang. Där har jag jobbat vid behov, några gånger i månaden samt under en längre period i somras.
I mitt anställningsavtal står det följande om min lön: 95,10:- tim + 22,18:- ob inkl semesterersättning.
Jag undrar hur semesterersättningen kan vara inkluderat i ob-tillägget?
På min lönespecifikation står samma sak.
Då detta är mitt första jobb och jag inte har någon erfarenhet av hur semesterersättningen kan delas ut frågar jag nu er om hjälp - är detta möjligt?
Och i så fall - hur går det till? Får jag någon semesterersättning och hur mycket i så fall?
Skulle vara mycket tacksam för lite hjälp som kan bringa lite klarhet för mig!
Ger gärna mer och tydligare information om mitt fall om det skulle behövas, skickar gärna kopior på såväl lönespecifikationer som anställningsavtal.
Med vänliga hälsningar
Emma Nilsson
Hej Emma.
Fr.o.m. 2010 ändrades semesterlagen för korttidsanställda. Nu gäller följande:
• Anställda har rätt till semesterledighet oavsett anställningstid och antal arbetade timmar.
• Semesterersättning ingår inte i lönen.
• Arbetsgivare kan avtala om att semesterledighet inte ska läggas ut under anställningstiden i det fall anställningen är kortare än tre månader. I dessa fall utgår semesterersättning vid anställningens upphörande.
Gällande OB ersättning så är det normala att semesterersättning ingår.
//Carina
Frågan besvarades 2014-11-21
Har du frågor angående löner och avtal kan du ställa din fråga till våra experter. Du får snabbt och enkelt svar på din fråga.
Ställ din frågaHar jag rätt till min årsbonus? MS
Kan jag senarelägga en löneutbetalning?Linda
Vad kan hända om jag inte accepterar ett lönebud?Maria