Hej,
Jag har månadslön och om jag t.ex. är sjuk 1 vecka i juli, så görs avdraget för sjukveckan på månadslönen i augusti.
Jag har nu varit sjukskriven 100% sedan mitten av augusti. Avdraget för min frånvaro i augusti gjordes på lönen i september. På lönen för oktober har dock gjorts avdrag för frånvaro för både september och oktober, vilket lett till att jag nu har en skuld till arbetsgivaren.
Har arbetsgivaren rätt att göra så? Enligt min mening ska avdraget för frånvaro i oktober göras på lönen i november då frånvaron i oktober inte till fullo är fastställd när oktoberlönen betalas ut.
Vad är det som gäller?
Spelar det någon roll om det finns ett läkarintyg som sträcker sig över hela oktober?
Om arbetsgivaren har gjort fel, fast de inte anser att de gjort fel, vart kan man vända sig för att få hjälp med att få arbetsgivaren att rätta upp felet?
Hej Jessica,
Om man har månadslön i innevarande månad (förskott) och avdragen i föregående månad blir det precis som du beskriver gällande utbetalningen i september. Gällande oktober utbetalningen har man gjort (antagligen) så att man drar både sept och oktober avdraget. Det gör man för att om du börjar arbeta 1 november får du full månadslön. Om man inte gör så får du ingen lön förrän december.
Carina
Frågan besvarades 2013-10-30
Har du frågor angående löner och avtal kan du ställa din fråga till våra experter. Du får snabbt och enkelt svar på din fråga.
Ställ din frågaVad händer med min semesterersättning när jag sagt upp mig?Filippa
Är ett muntligt accepterande av en anställning bindande?Pelle
Vad gäller för skatten vid felaktigt utbetald lön?Tobias